Mali saveti za održavanje trupa jedrilice

Jedrilicu, pre svega, treba brižljivo i stalno održavati, svakodnevno je kontrolisati i odmah pristupiti popravci i najmanjeg oštećenja da bi se izbegle nevolje u plovidbi i sprečila veća oštećenja.

Evo nekoliko dobrih saveta koje bi trebalo poštovati:

1. Nakon svake plovidbe izbacite vodu iz jedrilice (jer so uništava boju, pa čak i plastiku, a vlaga nagriza drvo)

2. Još je bolje da se ispere slatkom vodom spolja i unutra, pazeći zatim da se dobro osuši unutrašnjost, da bi se izbegla vlaga.

3. Ciradama zaštiti jedrilicu od sunca da bi se izbeglo uništenje boje, sušenje drva i plastike.

4. kada je jedrilica na suvom, ne sme biti u direktnom dodiru sa zemljom već treba je treba položiti na podmetače, ili još bolje, na njena specijalna kolica, da bi teret bio što više raspoređeniji.

5. Ako se jedrilica ostavlja u vodi, treba često kontrolisati stanje boje u podvodnom delu koja štiti korito, i bez odlaganja intervenisati na najmanji znak oštećenja istog.

6. Zimi treba jedrilicu skloniti u zatvorenu, dobro provetrenu prostoriju, niti previše vlažnu, niti previše suvu, a ako se jedrilica pokriva pokrivačem, paziti da pokrivač ne spreči cirkulaciju vazduha.

7. Naročito treba kontrolisati metalne delove trupa (matice, vijke, spojeve kormila i pomoćne kobilice, propelere, osovine propelera itd …), jer su ti delovi naročito izloženi propadanju – koroziji – koja nastaje bilo zbog hemijskog delovanja morske vode i soli, bilo zbog tzv. galvanskih struja što se stvaraju elektrolizom dvaju različita metala uronjenih u slani rastvor (što je slučaj sa morskom vodom, a takođe i u vrlo vlažnom drvetu).

Postoji skala elektrolitičke otpornosti materijala. Nabroja ću samo najvažnije, poređanih od veće otpornosti ka manjoj:platina, zlato, bakar, nikl, kositar, olovo, čelig, gvožđe, cink, magnezijum …Vidimo da se među najmanje otpornim materijalima nalazi upravo cink, a to je razlog zašto se baš cink ugrađuje u blizini zaronjenih metalnih delovam koji se žrtvuje galvanskim strujama. Treba obratiti pažnju da se prilikom farbanja ne premažu ovi komadi cinka, postavljeni za “žrtvu”, jer bi se izolirali).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four × one =