Saveti

Bezbedno pranje trupa broda

Dešava se da jedrilica provede poprilično vremena u vodi i da se bez obzira na nanos antivegetativne farbe na trup jedrilice (ispod vodene linije) pojave alge i prljavština, najčešće masnoća, a nekada i školjke. Takav nanos na dnu broda, može da znači dodatni kočenje broda , veći otpor,prilikom kretanja a samim tim is sporiju vožnju. Za one koji jedrilicu imaju i koriste samo rekreativno , osim vizuelno ružnog izgleda, ne donosi neke ozbiljnije probleme, ali za one koji koriste jedrilice u regatne, takmičarske svrhe, ovaj problem može značiti popriličan zaostatak ili izgubljenu trku.

Da bi se ovaj vid problema rešio potrebna je dobra volja, fizička snaga i par pomoćnih sredstava koje možete nabaviti u bilo kom marketu, ili ga već imate kod kuće.Najbezbolniji način odstranjivanja naslage algi i ostalih nečistoća sa donjeg dela trupa broda jeste, ako postoji mogućnost za to, vađenje broda iz vode i pranje. Iz mog iskustva za tu vrstu posla, pored creva i vode, najbolje može poslužiti , abrazivna krpa za pranje, neki deterdžent za ostranjivanje masnoće ili pak deo nekog etisona (podnog tepiha, podne obloge). U odabiru krpe i etisona treba voditi računa da ne budu previše grubi kako ne bi oštetili farbu sa donjeg dela trupa.Zbog vaše bezbednosti, a i lakšeg pranja, preporuka je da brod postavite na stalke, a ne da ga perete i skidate prljavštinu dok je na dizalici.

Mikrotoner Elektra na dizalici
Mikrotoner Elektra na dizalici
Mikrotoner 550 na stalcima
Mikrotoner 550 na stalcima

Nakon skidanja nečistoća i otklanjanja naslaga algi i školjki, preporučljivo je donji deo trupa, onaj koji ide ispod vodene linije, preći vodenom šmirgl papirom velike finoće, preko 1000.Možete i ispolirate donji deo trupa.

Ukoliko niste u mogućnosti da brod izvadite van vode, postoji mogućnost obaranja, naginjanja, broda na jednu od strana, kako bi se donji deo trupa izvikao iz vode i stvorila mogućnost da se taj deo očisti i opere. Najčešće obaranje broda na jednu od strana vrši se tako što se uzme kraj podigača floka,ili špinakera i vuče, dok je drugi kraj podigača pričvršćen za jarbol, kako se ne bi izvukao kroz jarbol. Nemojte za ovu operaciju koristiti podigač glavnog jedra, jer se može desiti da polomite jarbol.Kada se obori jedrilica na ovaj način, slobodan kraj podigača je najbolje vezati za neku čvrstu ogradu ili bilo koji nepomičan, čvrst predmet.Osigurajte brod vezivanjem. Prilazak površini trupa koji se pere vrši se iz malog gumenog čamca ili nekog drugog broda. koriste se ista pomoćna sredstva kao kod pranja na obali, ali je preporučljivo imati neku četku sa drškom kako bi lakše prišli udaljenim delovima.Kada se opere jedna strana, donjeg dela trupa, brod se nagne na drugu stranu i ponovi se postupak.Možete oboriti jedrilicu, ukoliko Vam uslovi to dozvoljavaju, tako da trup budeokrenut prema obali i blizu obale i pranje obavite na jednostavniji način sa same obale.

Ovako smo to mi radili na Svetskom Kupu u Mikrotonerima u Moskvi:

Pranje jedrilice (nagnuta pomoću podigača špinakera)
Pranje jedrilice (nagnuta pomoću podigača špinakera)
Pranje jedrilice (nagnuta pomoću podigača špinakera)
Pranje trupa jedrilice (nagnuta pomoću podigača špinakera)
Pranje trupa jedrilice (nagnuta pomoću podigača špinakera)
Pranje trupa jedrilice (nagnuta pomoću podigača špinakera)
Pranje trupa jedrilice (nagnuta pomoću podigača špinakera)
Pranje trupa jedrilice (nagnuta pomoću podigača špinakera)

Ukoliko niste u mogućnosti da izvršite pranje trupa jedrilice na jedan od ova dva opisana načina, ne preostaje Vam ništa drugo nego da zaplivate pored svog broda i to uradite na teži način.Ovde treba voditi računa o tome da se ne uđe u borbu sa brodom, jer uvek brod izađe kao pobednik.Nije loše pored sebe imati pojas za spasavanje,ili neki drugu plutajući jastuk, koji je privezan za brod. Izbegavajte da ovaj posao radite sami.Pre početka proverite vez broda, da li je brod čvrsto vezan, kako Vas ne bi povredio pomerajući se.Vodite računa da neki električni kabl nije završio u vodi.Nemojte skakati sa broda pre nego proverite dubinu.Ukoliko imate brodske merdevine, iskoristite ih za ulazak u vodu.Nemojte prati trup broda ukoliko u blizini vas radi motor. Opasnot od rada propelera je velika, kao i od udisanja izduvnih gasova.

Želim Vam dobro vreme, toplu vodu i dosta strpljenja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × three =