Čuvanje jedrilice i opreme za jedrenje

Jedrenje po oluji

ČUVANJE JEDARA
Većina jedara je napravljena od dakrona. Dakron je domaći izraz za platno istkano od sintetičkih vlakana i inprenirano smolom da bi se ukrutilo i zadržalo oblik.
Jedro treba čuvati. Ne sme se pustiti da ono dugo trese na jakom vetru.
Treba izbegavati da se jedro koje nije složeno pakuje u vreću, jer će se na jedru stivoriti mnogo nabora, pa će izgubiti formu i dobiti loš izgled.
Jedro treba slagati tako da se pregiba – presavija – prelama u obliku mehura harmonike, od donjeg poruba prema vrhu, a zatim ga treba složi kako bi stalo u vreću.
Treba izbegavati savijanje jedra preko plastičnog przora jedra (ako ga jedro ima).
Jedro mora biti čisto. Ono se ne sme prati u mašini za pranje veša (ma ko Vam ovo smešno izgledalo bilo je i takvih slučajeva). Za pranje se upotrebljava lagana sapunica i mlaka voda, a mrlje i fleke se skidaju sunđerom.
Ne smeju se upotrebljavati razređivači ni sredstva za skidanje fleka.
Pre slaganja jedra treba izvaditi late i spakovati ih u suvom stanju (na ravnu površinu ukoliko su late od drveta – da se ne bi pokrivile).
Poderane šavove i druga oštećenja na jedru treba popraviti pre nego što nastanu veća oštećenja i veće štete. Jedro koje je isuviše istegnuto treba jedrar popraviti.
Jedro se nikada ne sme rastezati preko crnih oznaka na jarbolu ili bumu.
Posle svakog jedrenja treba isprati so sa jedara da bi se ono moglo normalno osušiti.
Samo suvo jedro bez lata sme se slagati u vreću.

Slaganje jedara
Slaganje jedara

ČUVANJE JEDRILICE:
Male jedrilice napravljenje su od drveta, stakloplastike ili aluminijuma. Njih nikada ne smemo vući po pesku ili izvlačiti na plažu.
Da bi se jedrilica porinula treba je nositi, vući na kolicima ili kotrljati po gumenim ili plastičnim valjcima koje su pune vazduha.
Posada se sme ukrcati u jedrilicu tek kada je jedrilica u vodi. Ne sme se ulaziti u jedrilicu niti sedeti na njuu dok je na obali.
Ako je jedilica slabo privezana pa udara u obalu, može se ozbiljno oštetiti. Treba paziti da se prilikom pristajanja jedrilica ne udara u obalu. Ako se jedrilica ne može izvući na obalu pa noću treba da ostane u vodi treba je usidriti i privezati za bovu. Jedrilica se ne sme ostavljati sa podignutim jedrima jer je vetar može naneti na obalu ili prevrnuti. Kada se jedra spuste, moraju se povezati ili složiti.
Talasi mogu ozbiljno oštetiti jedrilicu ako se ostavi napola na obali, a napola u vodi. Oni je takođe mogu odvući sa obale ili napuniti vodom.
Drvene jedrilice treba pokrivati i vetriti jer će se, u psuprotnom, morati farbati svake godine. Bezbojni lak ne može izdržati na suncu jednu sezonu ako se ne štiti pokrivačem – tendom. Jedrilica mora biti suva i su hladovini kada god je to moguće, ili je tendom treba zaštiti od sunca.
Rezervoare uzgona treba najmanje jednom godišnje ispitati da li puštaju. Čepove na rezervoarima za uzgon posle jedrenja treba povaditi i proveriti da li su komore – rezervoari poprimili vodu. Preko zime u komorma – rezrvoarima uzgona ne sme ostati voda jer se može zalediti i prouzrokavati oštećenja.
Vreće za uzgon takođe treba ispitati da li propuštaju vazduh. Blokovi za uzgon izrađeni od čvrste pene ili vreće za uzgon moraju biti pravilno učvršćeni odgovarajućim pvezima.

kolica za jedrilicu optimist - trajler Kavaleta
kolica za jedrilicu optimist – trajler Kavaleta

ČUVANJE OPREME:
Jedrilice su izrađene tako da budu otporne na uticaj vetra i mora – vode. Međutim na njima često ima drvenih delova kao što su vesla, kormilo, peraja – švert koji su premazani prozirnim lakom ili nekom farbom. Ako se oni ostave u jedrilici u kojoj ima morske vode ili na suncu, mogu se iskriviti ili izgubiti boju.
Peraju – švert treba podići i osugurati elastičnim kanapom (lastišom) ili je treba izvući skroz napolje.
Kada niko ne pazi jedrilicu, kormilo se mora skinuti. Drvene late će se iskrivi ako se ostave na suncu.
Posle jedrenja na moru, jedrilicu i svu oprmu treba isprati slatkom vodom da bi se jedra, odeća i kanapi kasnije mogli osušili i spakovati.Kada na metalima ostane so oni brže oksidiraju.
Trup jedrilice pere se sunđerom i rastvorom deterdženta, a ispira slatkom vodom.
Trup treba prati naročito ako je prljav i mastan. Nakon ispiranja treba jedrilicu osušiti.
Pesak treba isprati da ne ošteti glazure i premaze. Ako pesak uđe u koturače može ih poderati. Pesak takođe treba isprati sa obuće pre ukrcavanja u jedrilicu.
Koturače bi trebalo, sa vremena na vreme, podmazivati kako bi ispravno radili.
Dakronske škote su skuplje od pamučnih, ali su jače, duže traju, manje se rastežu i ne buđaju ako ostanu mokre. Najlon je dobar za privez jer je elastičan pa ublažava trzaje. Kada su mokra ti se kanapi ne skupljaju kao kanapi od konoplje.
Pleteno uže prečnika 10 mm je dovoljno čvrsto za škote, a ugodnije je za ruke od sukanog kanapa. Sukanai kanapi upotrebljavaju se za privez.

Švert osiguran elastičnom gumom
Švert osiguran elastičnom gumom

MERE SIGURNOSTI:
U jedrenju je uopšteno prihvaćeno pravilo da jedriličari na vodi uvek nose pojas za spasavanje.
Poželjan je pojas za spasavanje koji nema visok okovratnik jer takav ne smeta škoti jedra. Prsluk se mora podesiti da odgovara onome ko ga nosi. Jednom godišnjem treba proveriti ima li prsluk odgovarajući uzgon ( da li može izdržati preporučenu težinu).
Ako je temperatura vode ispod 15®C, ili ako je vazduh hladniji od 21®C za jedrenje treba obući toplu odeću. Hladna voda brzo uzrokuje kočenje i gubitak snage, što može imati kobne posledice.
Jedrilica sa pokretnom – pomičnom kobilicom konstruisane su tako da jedre na ravnoj kobilici, to jest da se što manje naginju. Naginjanje jedrilice treba sprečiti premeštanjem težine posade jedrilice na stranu privetrine i naginjanjem posade izvan jedrilice, što se naziva izbacivanje – balansiranje. Naginjanje smanjuje brzinu jedrilice i može dovesti do prevrtanja.
Ako se jedrilica prevrne, treba sačuvati prisebnost i ostati uz nju, okrenuti pramac u vetar, popeti se na švert i ispraviti jedrilicu. Ispravljanje jedilice nakon prevrtanja treba vežbati pri slabim vetrovima i u toplom vremenu.
Kada nastupi opasnost od prevrtanja, treba popustiti škote. Jedra koja tresu ne mogu prevrnuti jedrilicu.

Bezbednosna oprema za jedrenje
Bezbednosna oprema za jedrenje

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 + 12 =